Uitleg WordPress en Woocommerce

Welkom bij het eerste deel van de handleiding voor het beheren van je Woocommerce webshop! In de tijd van nu worden er steeds meer producten online verkocht en zijn er veel ondernemers die gaan starten of al begonnen zijn met een eigen webshop. We zien vaak dat mensen het beheren van een webshop lastig vinden, maar in deze handleiding laten we je zien dat het beheren helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Met behulp van WordPress en Woocommerce is het beheren van je webshop een niet al te moeilijk process.

Een andere belangrijke factor voor een succesvolle start van je webshop, is een duidelijke afhandeling van het logistieke proces en het optimaal inrichten van je webshop. Zorg ervoor dat er een duidelijke structuur in al je handelingen zit. Bereid je goed voor en probeer een antwoord te hebben op ieder (mogelijk) probleem dat kan ontstaan (retour en kwaliteit). Een goed begin, begint bij de basis!

Webshop beginnen? Waar moet je op letten?

Deze handleiding is handig als naslagwerk bij het opzetten van een Woocommerce webshop. Aan de hand van een aantal voorbeelden met screenshots worden alle belangrijke onderdelen besproken. Let op, deze handleiding behandeld dus slechts een fractie van de belangrijkste mogelijkheden, elke voor jouw geldende situatie is uniek en dient op eigen wijze te worden bepaald. Of in overleg met ons

Om duidelijkheid te creëren beginnen we met het bepalen van je webshop structuur. Als voorbeeld gaan we een Woocommerce webshop opzetten voor een kledingwinkel, genaamd “Eskamedia fashion shop”. Een veel voorkomende fout is dat iemand direct start met het opzetten van een webshop, terwijl er veel factoren zijn waar je voorafgaand rekening mee moet houden. Hieronder een globale structuur en inventarisatie van deze factoren.

Zoals je ziet een vrij uitgebreide lijst, daarom starten we eerst, voordat we een webshop downloaden en implementeren, met het uitwerken van een concept op papier.

1. Het bepalen van de structuur van jouw webwinkel

Als voorbeeld nemen we dus de kledingshop “Eskamedia fashion shop”, we hebben een goed gevulde winkel met verschillende artikelen, zoals broeken van G-Star, truien van Tommy Hilfiger, verschillende merken t-shirts, etc. Zodoende lijkt het logisch dat we onze artikelen onderverdeel in categorieën. Hieronder een lijst van de categorieën die we als voorbeeld voor dit artikel hebben bedacht.

Broeken
G-star RAW
Naam broek en model #1 (5)
Aanwezig:
Small (2)
Medium (2)
Large (0)
Extra Large (1)
Naam broek en model #2 (10)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)
Naam broek en model #3 (8)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)
PME-Legend
Naam broek en model #1 (8)
Aanwezig:
Small (2)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (1)
Naam broek en model #2 (15)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (6)
Large (2)
Extra Large (2)
Naam broek en model #3 (8)
Aanwezig:
Small (5)
Medium (2)
Large (3)
Extra Large (0)

Op deze manier heb je een duidelijk overzicht van welke artikelen er binnen je assortiment aanwezig zijn. Zorg ervoor dat je een overzicht hebt klaarliggen van de SKU-gegevens, SKU staat voor “Stock Keeping Unit” en is een uniek identificatienummer voor je eigen beheer, zodat je elk product gemakkelijk kunt herkennen. Zo ontstaat er geen verwarring, want producten met dezelfde SKU zijn niet mogelijk.

Nu heb je de structuur van je website bepaald. We hebben ervoor gekozen dat we de opbouw van het menu baseren op de wijze van categorisering.

Winkel (knop in de navigatiebalk) > Broeken > Merknaam > alle modellen.
Dezelfde structuur gebruik ik ook voor de truien en t-shirts.

OK, de structuur hebben we enigszins duidelijk, maar aan het vullen van je webshop zijn we nog lang niet toe. Een andere belangrijke factor is het uitzoeken van je marketing-mogelijkheden. Je hebt straks een webshop online, maar wat zijn de kansen dat je wordt gevonden op Google en hoe wordt je gevonden?

Je kunt ervoor kiezen om met je webshop te adverteren in magazines of kranten. Je kunt er ook voor kiezen om dit te combineren met online marketing. Diversiteit is een belangrijke sleutel tot succes. Weet waar je in de markt staat en bestudeer de strategie en kosten van je concurrentie.

2. Waarom je webshop beginnen met WooCommerce?

Wij kiezen voor onze webshops altijd voor deze plug-in vanwege het gebruiksgemak en het uitgebreide assortiment op het gebied van extra mogelijkheden.

Na het installeren van de plug-in ziet de instellingen sectie er ongeveer als volgt uit.

3. Het configureren van WooCommerce

Allereerst gaan we het kopje ‘Producten’ doornemen. We hebben in het begin een structuur opgesteld en deze gaan we nu toepassen binnen onze Woocommerce omgeving. We beginnen met het aanmaken van de productcategorieën.

3.1 Categorieën aanmaken voor WooCommerce

Klik op ‘Producten’ en vervolgens op ‘Categorieën’, je krijg dan onderstaand scherm te zien.

De opties zijn vrij eenvoudig, je vult het formulier per categorie (broeken, truien, t-shirts, etc.) in. Let op dat je een volledige omschrijving invult, deze wordt namelijk weergegeven in de zoekresultaten van Google. Pak dus je marketingstrategie er weer bij en maak volledige zinnen met een zoekterm over de broeken die je verkoopt.

Bij ‘Weergave type’ kun je bepalen wat een bezoeker te zien krijgt als hij bijvoorbeeld naar jouwwinkel.nl/winkel/broeken gaat. Wil je dat bezoekers alle producten te zien krijgen of juist een overzicht van de onderliggende subcategorieën. Wij kiezen ervoor om de subcategorieën te tonen, zoals: G-Star, PME-Legend, etc. De merken zijn bij ons voorbeeld tevens de categorieën, daarvoor stellen we in dat er alleen producten worden getoond en dat deze onder de hoofdcategorie broeken vallen.

Onze indeling ziet er dus als volgt uit (aan het streepje voor de categorie kun je zien dat het een onderliggende categorie is van de hoofdcategorie).

3.2 SEO voor een WooCommerce webshop

Om achteraf geen extra werk te hoeven verrichten, gaan we alvast een extra plug-in installeren. We willen namelijk een SEO-plug-in om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren. Voor een normale WordPress-website is WordPress SEO by Yoast uitstekend, deze werkt helaas niet voor Webshops. Yoast biedt een alternatief, maar deze kost $ 29,-.

Er is echter ook een gratis plug-in, namelijk ‘All in One SEO pack’. Je kunt deze plug-in gratis downloaden op dezelfde manier als hiervoor. Nu de SEO-optie aanwezig is, kunnen we beginnen met het implementeren van de producten uit je assortiment.

3.3 Het instellen van verzendingsklassen

Verzendingsklassen zijn groepen waar producten aan worden gekoppeld. In onze voorbeeld webshop kiezen we voor drie verschillende klassen: ‘Klein’, ‘Pakket’ en ‘Groot’. Kleine post past door de brievenbus, hieraan koppel je bijvoorbeeld € 1,95 verzendkosten. Een pakket wordt gekoppeld aan € 6,95 verzendkosten en de grote pakketten worden gekoppeld aan € 13,- verzendkosten.

Je moet rekening houden met de tarieven van een leverancier, ook moet je rekening houden met het verzenden naar binnen- en buitenland. Hieronder een overzicht van de tarieven van PostNL.

Een verzendklasse koppel je straks aan een product. Je maakt verzendklassen aan door te klikken op ‘Producten’ > ‘Verzendingsklassen’ in het menu aan de linkerkant. Hier kun je verzendklassen aanmaken op dezelfde wijze als het aanmaken van categorieën. Hieronder de verzendklassen die we hebben aangemaakt voor onze webshop.

3.4 Producten toevoegen in een WooCommerce webshop

Houdt er rekening mee dat het toevoegen van producten de meeste tijd in beslag neemt! Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke planning. Je hoeft immers niet direct alle producten toe te voegen.

Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Producten’ > ‘Producten toevoegen’. Je krijgt nu een scherm met diverse mogelijkheden. Schrik niet van alle opties, we doorlopen elke optie.

Stap 1: titel en beschrijving invullen

Allereerst begin je met de titel en de beschrijving van het product. Het is belangrijk om te weten dat de beschrijving niet rechts naast het product staat, maar in het onderste tabblad ‘Beschrijving’, onder het product.

Stap 2: product data instellen, eenvoudig of variabel
In onze voorbeeld webshop werken we alleen met eenvoudige producten. Variabele producten hebben extra mogelijkheden, je kunt hierbij denken aan hetzelfde t-shirt in verschillende kleuren of in verschillende maten. Indien je een online kledingwinkel begint, zul je geheid in aanraking komen met variabele producten. Het is daarom verstandig om deze te behandelen in deze handleiding.

Instellen eenvoudig product

Je kunt een eenvoudig product instellen door in de titelbalk de select input op ‘Eenvoudig product’ te zetten. Nu zie je aan de linkerkant een aantal mogelijkheden (we behandelen alleen diegene die voor dit voorbeeld van belang zijn).

Algemeen
SKU – Dit is het identficatienummer van je product voor je eigen administratie.
Normale prijs – Prijs van het product invoeren.

Voorraad
Voorraad beheer – Aanvinken en dan kun je instellen hoeveel producten er op voorraad zijn.

Verzending
Gewicht – Gewicht invullen voor verzending en eventueel afmetingen.
Klasse toevoegen – De verzendingsklasse die je eerder hebt aangemaakt kun je hier selecteren.

Geavanceerd
Reviews – Reviews in- of uitschakelen.

Instellen variabel product

De onderdelen die voor een ‘Eenvoudig product’ zijn besproken, deze gelden ook voor een variabel product. Let op dat je in de titelbalk de ‘Select input’ op ‘Variabel product’ zet. Je krijgt dan het extra tabblad ‘Variaties’. In principe kun je nu nog niks met deze variaties, want je moet eerst eigenschappen instellen bij ‘Eigenschappen’. Klik op ‘Eigenschappen’ > ‘Toevoegen” en je krijgt het volgende scherm te zien.

Vul het in zoals op het bovenstaande screenshot is aangegeven en kies voor ‘Opslaan’. Je kunt nu op ‘Variaties’ klikken en aan elke kleur een ander SKU koppelen, een aparte voorraad instellen, andere foto’s toevoegen of eventueel de verzendklasse wijzigen. Je hoeft dus niet een ander product aan te maken, het valt allemaal onder hetzelfde product met verschillende variaties. In deel 2 van de handleiding staat de volledige uitleg voor het aanmaken van variabele producten.

Stap 3: All in SEO Pack instellen voor je product

Dit onderdeel beïnvloed de weergave van je producten als ze worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is erg belangrijk om een pakkende titel en een relevante samenvatting van het product op te nemen in de ‘Beschrijving’. Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je aan de hand van de zoekresultaten, elk product op z’n eigen wijze optimaliseren. Dus specifiek voor elk product aan de slag met de AdWords Keyword Planner. Deze aanpak vergt wel extreem veel tijd, maar is absoluut goed besteed en verdient zicht weer!

Stap 4: de korte product beschrijving

In het eerste kopje hebben we de titel en de beschrijving besproken. Het volgende onderdeel gaat over de korte beschrijving naast het product. Zorg ervoor dat in beide vakken unieke informatie over het product staat, aangezien Google niet houdt van duplicated content.

Alle informatie die je hier toevoegt heeft effect op de beschrijving naast het product.

Stap 5: publiceren en categorieën
Aan de rechterkant zie je een aantal velden, deze spreken voor zich. Door op de knop ‘Publiceren’ te klikken, wordt het product online gezet. In het veld met categorieën vink je de categorieën aan waartoe het product hoort en waarin deze moet worden weergegeven.

Stap 6: product galerij en uitgelichte afbeelding

Belangrijk om te weten is dat de ‘Uitgelichte afbeelding’ de grote afbeelding van het product is en de afbeeldingen die je toevoegt aan de ‘Product galerij’ de extra afbeeldingen van het product zijn. Deze worden in het klein onder het grote product in de webshop getoond.

Gefeliciteerd! Je weet nu alles over het toevoegen van producten aan je webshop en het inrichten van de structuur. Tijd om verder te gaan met de navigatie.

3.5 Navigatie instellen voor WooCommerce

Het zal je misschien al wel opgevallen zijn, dat je de productcategorieën nog niet terugziet in het dropdown-menu onder de winkel-knop in de navigatie van je webshop. Als je de productcategorieën wilt weergeven in de navigatie, dan kies je uit het menu aan de linkerkant voor ‘Weergave’ > ‘Menu’s’.

Je vraagt je misschien af waar de productcategorieën zijn gebleven die eerder in deze handleiding zijn aangemaakt. Deze kun je aanvinken bovenaan de pagina bij ‘Scherminstellingen’.

Er wordt een tabblad toegevoegd met ‘Product categorieën’, hierin selecteer je de categorieën die je terug wilt weergeven in het hoofdmenu van je webshop. Zoals je ziet hebben we ze allemaal aangevinkt, want we willen in dit voorbeeld alles in het hoofdmenu tonen.

Als je eenmaal op ‘Aan menu toevoegen’ hebt geklikt, dan kun je de categorieën aan de rechterkant onder elkaar slepen. Het dropdown-menu werkt erg eenvoudig, wil je bijvoorbeeld een categorie onder een andere categorie hebben, dan sleep je de categorie iets naar rechts.

We hebben dus een knop ‘Winkel’, als we hier met de muis overheen gaan, dan worden ‘Broeken’, ‘T-shirts’ en ‘Truien’ getoond. Ga je vervolgens met de muis over ‘Broeken’, dan worden ‘G-Star’ en ‘PME-Legend’ getoond. Let op: vergeet niet om het menu op te slaan!

3.6 WooCommerce instellingen

Het laatste onderdeel van de webshop zijn de instellingen van WooCommerce, deze kun je aanpassen in het linkermenu. Klik op ‘WooCommerce’ > ‘Instellingen’ dan verschijnt er een pagina met verschillende tabbladen, per tabblad gaan we de verschillende mogelijkheden doornemen.

3.6.1 Algemeen

De opties in het tabblad ‘Algemeen’ spreken voor zich. Selecteer alle mogelijkheden die voor jouw website van belang zijn. Dit is standaard voor onze klanten ingesteld, maar ook hier ben je vrij om instellingen te veranderen.

3.6.2 Catalogus

Het optimaliseren en inrichten van je catalogus is belangrijk, de onderdelen nemen we per categorie met je door.

  • Weergave
    Weergave opties, je kunt hier precies instellen wat er getoond moet worden wanneer je op winkel klikt of op een bepaalde categorie. Maar ook de breedte en de hoogte instellen van de afbeeldingen in de catalogus.
  • Voorraad
    Alle instellingen voor het voorraadbeheer kun je hier terugvinden. Zorg dat je bij ‘Notificatie ontvanger’ een correct e-mailadres hebt staan, wanneer de voorraad drempel overschreden wordt verzend de webshop automatisch een e-mail.
  • Downloadbare producten
    Deze opties hebben effect op downloadbare/virtuele producten in je catalogus.

3.6.3 Belasting

Deze pagina hoef je in principe niet te veranderen. Hier staan de voor Nederland geldende BTW regels en of je de prijzen in de webshop in-of-exclusief BTW wilt laten zien.

3.6.4 Afrekenen

Er zijn verschillende betaalmethoden mogelijk. De implementatie en de configuratie werkt hetzelfde als alle andere plug-ins. Een webshop zonder iDEAL is niet meer weg te denken binnen Nederland. Veel banken bieden de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten voor iDEAL betalingen, je betaalt een vast bedrag per maand. Toch willen veel beginnende ondernemers niet maandelijks een bedrag betalen, hiervoor zijn er een aantal alternatieven.

Er zijn drie instanties (Mollie, Sisow en Targetpay) die het mogelijk maken om betalingen te ontvangen via iDEAL zonder abonnement. Je download een plugin van de officiële website van bijvoorbeeld Mollie, installeert de plug-in zoals iedere andere plug-in en maakt een rekening aan bij de instantie. De kosten per transactie kun je terugvinden op de website van Mollie, Sisow of Targetpay.

3.6.5 Verzendmethoden

Een ingewikkeld  onderdeel van de webshop is het instellen van de verzending en de extra kosten. Je hebt drie verzendingsklassen aangemaakt met verschillende tarieven gebaseerd op het aantal kg van een product. (het is niet noodzakelijk om kg te gebruiken voor het berekenen van de verzendkosten)
Het tabblad verzending geeft je de mogelijkheid om op “vast tarief” te klikken. Je hebt dan de mogelijkheid om de ”Extra kosten” in te stellen. Je kunt hier een prijs aan je verzendingsklassen koppelen (zie screenshots).

Je kunt ook bij “Vast tarief” kiezen voor enkele kosten, niet gebaseerd op kg. Bij “kosten” vul je het bedrag in € in dat je als standaard verzending wilt gebruiken. Handig bijvoorbeeld als je niet met kg wilt gaan werken in je webshop.

In het hoofdstuk: ‘Het instellen van verzendingsklassen’ staan de verschillende klassen en de tarieven voor het verzenden van een pakket, de tarieven zijn gebaseerd op kg. Voor onze webshop gebruik ik de optie  ‘Per klasse’, omdat de meeste producten onder pakket vallen en de tarieven van PostNL tot 10 kg hetzelfde blijven (€ 6,95). Zo blijven de verzendkosten laag ook al besteld iemand twee of drie producten.

Er is overigens ook een plug-in te downloaden die ervoor zorgt dat wanneer je vijf producten bestelt de verzendkosten per product met een euro kunt verhogen. (Plugin: Table rates.)

3.6.6 Accounts

Hier hoef je geen veranderingen in aan te brengen. Je kunt hier wel aangeven hoe een klant zich kan registreren voor je webshop.

3.6.7 Emails

Onder dit tabblad staan alle email templates die gebruikt worden voor bijvoorbeeld als er een nieuwe bestelling gemaakt is of dat deze afgerond is op je webshop. Je kunt deze templates (sjablonen) hier bewerken.

Je kunt in het onderste gedeelte van de pagina de kleuren voor de email berichten instellen. Maar ook de footer tekst met de naam van je webshop en optioneel het jaartal. Om een logo toe te voegen ga je eerst naar de “Bibliotheek” in het menu links, onder het kopje “Media” > “Bibliotheek”

Zoek het logo dat je wilt gebruiken uit de “Bibliotheek” of upload een nieuwe vanaf je computer. Klik op het bestand en kopieer de link die onder URL staat. .

Deze link gaan we nu gebruiken in het Email sjabloon. Ga hiervoor weer terug naar “Woocommerce” > “Instellingen” en dan het tabblad “Emails”. Plak de link in het “Headerafbeelding” vakje en sla je veranderingen op.

4. Tot slot

Bedankt voor het lezen van Deel 1 van deze handleiding voor het gebruik van Woocommerce en WordPress. Veel plezier met het opzetten en vullen van je webshop. Houd er rekening mee dat deze uitleg dus slechts een voorbeeld is van wat er allemaal mogelijk is. Het dient als leidraad tijdens het opzetten van een eigen webshop. Zoals eerder gezegd is elke situatie uniek en zul je zelf of met ons moeten bepalen wat het beste bij jou webshop past en voor je werkt.